Tips ? :)

Jag tror det regnar ute. Usch. Till helgen är vintern tydligen på kommande.. Ännu mera usch.
Varför bor jag i Finland får man ju fråga sig... Enda väder jag gillar är när det är ca +15 och sol. 
Men jag är väl inte ensam .... ;)
 
 
Nu ber jag om tips från "toki som kan se på hästa" !! ;)
 
Var och red min sköthäst igår igen. Hon är supermysig! Red henne på den lilla ridbanan. Värmde upp ganska länge, hon är ju inte så ung. Hon var riktigt positiv. Travade ganska mycket med henne, även fast underlaget var lite för mjukt. Gjorde många övergångar. 
Var ju såklart lite osäker innan galoppen med tanke på hur det gick senast... ;)
Men inga problem alls, hon galopperade lungt och försiktigt. ( Är ganska säker på att det var tack vare underlaget.. ;) ) 
Men efter att jag galopperat och saktat av till trav, och under resten av ridningen var hon riktigt ivrig..
Bromsarna fungerade inte på nära håll som jag ville.. Kändes lite osäkert.
 
Så min fråga är.. :
När hästen ökar farten börjar man ju ta i tyglarna. Men ju snabbare det far, desto mer skumppar man.Ju mer man skumppar desto stressigare blir hästen. Så.! Hur skall jag göra.. ? Mycket svårt att slappna av o luta sig bakåt när hästen travar i tuusen km/h...  Funkar int heller så bra att försöka "såga."...
 
Har fått höra att jag har bra sits när jag sitter ner i lätt trav, och har kunnat tänka så nån enstaka gång själv också. Men nu går det inte alls.? 
Svårt att få formulerat detta som jag vill, men kanske någon fattar? 
 
Men hästen är supermysig!! <3
 
Detta är en bild från .. ööh.. sommaren 2013 kanske. Jag rider min kompis Malenas fina häst, Pepsie. :)
 
Tråkigt med inlägg utan bilder. :)
 
Kommentarer
Postat av: Malena

Mett tips sko kanski va ti sta i fältsits tå du fösöker stann e. Ein sak som ja dessutom har hört, ja vejt int om e stämber er att tå travare var travträna så lär di se att ju mejr man drar i tygla, desto hårdari ska di fa, men ja vejt ju int hu e er me ade hästn föstås :)

Om e sko va pepsie å o sko byri sring fö hålt sko ja antingen styr in e på en jättelilan volt sp fort e far för hårt elder styr in e i staketi. Tå menar ja föstås om e far som SKEN för hålt :P

Svar: Ja försöka svara på dehäär, men he kråta. ;)Men joo, ja föstar hu du menar. Men hon verkar så svårstyrd tå o "ruusar" såde.. O höjer huvudet på na konstit sätt...
unknownfighter.blogg.se

2014-01-09 @ 20:10:57
URL: http://pepsies.blogg.se
Postat av: Anonym

Hej! :) en sak som jag brukar göra i terrängen iaf är att om hästen börjar springa för snabbt så tar jag ett ordentligt tag i ena tygeln så hästens huvud böjs åt det hållet. Sen att " såga" en häst i munnen är inte att rekommendera! Hoppas det fixar sig! :)

Svar: Hejsan. jooo, jag provade det senast jag red, vilket resulterade i att hon sänkte huvudet o höjde ryggen och bockade tills jag ramlade. Som jag svarade i förra kommentaren, hon höjer huvudet när hon typ märker att jag blir liti osäker av att hon inte lyssnar. Så då blir det ännu svårare. .. men nog skall det väl fixa sig! Och nej, jag brukar inte såga ! :) tack. :)
unknownfighter.blogg.se

2014-01-09 @ 20:22:41
Postat av: Rebecca

Jag skulle nog rekommendera att sitta ner i en djup och 'tung' sits. Försök att 'bromsa' med sitsen. Ta stadiga men jämna tag i tyglarna . Slappna också av själv för spämmer du dig kommer hästen känna av det och spänna sig själv mycket.. En bra övninga man kan göra i början är att ta massa halter från skritt redan . Då hänger den ju med redan i skritt, och sen övergår man till traven. Men det är ju förstås väldigt svårt att säga hur du skall göra när man varken sett eller ridit hästen själv :D Sen tror jag google kan hjälpa dig med flera tips ifall du orkar googla runt lite ^^ Brukar finnas ganska mycket intressant att läsa och olika övningar som hjälper en med problem som detta :D Men hoppas ni hittar en lösning och önskar dig lycka till!

Svar: Joo, tack för tipsen, jag har hittat lite knep att ta till. :) Det har börjat gå mycket bättre nu! :)
unknownfighter.blogg.se

2014-01-09 @ 23:45:04
Postat av: Rebecca

spänner* ska det ju såklart stå ;) haha

2014-01-09 @ 23:46:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0