Häst.

Hittade en annons på findit för några dagar sen, nån som sökte en medryttare till sin häst.
 
Var och provred idag, för att se om det skulle funka.
 
Hästen var jättemysig! Ett mörkt halvblodssto på 21 år. Hon är ca 160 i mankhöjd. ( jag har egentligen som princip att jag inte sätter mig upp på nån häst högre än 150cm.. så kan de gå ;) ) 
 
Jag borstade henne och ställde henne iordning. Lite sura miner, men hon e ju inte enda hästen som gör så..!!! ;)
Satte mig upp, kort som jag är behövde jag verkligen använda uppsittningspallen. 
Skrittade runt på ridplanen och gjorde volter i båda varven, ställde och böjde. 
 
När jag värmt upp henne travade vi. Ojj vad stort steg...!! hade dessutom lite för lång stigbyglar, kanske nån vet hur det känns.... 
Det gick riktigt bra, hon travade lungt , skakade på huvudet ifall jag inte hade stadigt tygeltag, men inget värre.
Frågade sen om jag fick fara en bit efter vägen, ( tyckte att ridplanen kändes så liten att galoppera på )
 
Anton gick och jag red. Efter en bit travade jag, och det for så lungt och bra så jag lyfte galopp. 
Hon for så lungt, men kändes lite "oren", hon börjar ju bli gammal...
När jag skulle sakta av henne efter en bit började hon öka farten.
Jag tog halvhalt efter halvhalt, men ingen reaktion.. Jag blev faktiskt riktigt rädd. Och när man kommer i hård fart och försöker ta ordentligt i tyglarna, börjar man skumppa... och då håller man fast sig med benen, vilket ju gör att hästen ökar farten mer och mer. ... Då kände jag hur hon sänkte huvudet, ryggen höjdes, och jag flög.
Höll i tyglarna tills jag landade, o bad att hon skulle stanna.. xD Vilket hon gjorde. Tappade andan, men skadade mig inte.
 
Anton gick långt efter och hade ju inte sett något av händelsen.
Hursomhelst, utan uppsittningspall slapp jag ju inte upp, så vi ledde tillbaks henne till stallet.
Då red jag på ridbanan en stund, prövade galoppera, hon var ganska upp i varv. 
Så skrittade jag av henne . 
 
Det var ju antagligen bara det att hon testade mig. Men det var lite läskit. 
Inte är det ju första gången jag ramlar av, verkligen inte.... xD
 
Fick ett tips av en "hästmänniska" nyss, att ta många övergångar och inte överhuvudtaget lyfta galopp om hästen inte lyder i trav-skritt övergångar. Såklart. Jag var nog lite dum ... 
Konstit att man "glömmer att tänka" ibland... 
 
Men hursomhelst, jätte mysig häst!! Vi connectade ganska bra faktiskt!! :D
<3
 
 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0